Przedstawiamy dzieła dwóch najwybitniejszych prekursorów polskiego impresjonizmu z przełomu XIX i XX w. – Władysława Podkowińskiego i Józefa Pankiewicza. Obrazy, szkice i rysunki obu młodopolskich malarzy dostępne są w dwóch polskich bibliotekach cyfrowych: Cyfrowym Muzeum Narodowym w Zbiorach Polskiej Sztuki Nowożytnej oraz w Jagiellońskiej Bibliotece Cyfrowej.
Władysław Podkowiński, najbardziej znany polski impresjonista i symbolista, pomimo mocno odbiegającego od tradycyjnego akademizmu i rewolucyjnego jak na tamte lata charakteru dzieł, zajął miejsce w prestiżowej serii albumów malarskich Album Sztuki Polskiej i Obcej z 1907 r., dostępnej w Wielkopolskiej Bibliotece Cyfrowej. W tej samej bibliotece znajduje się bardzo poetycki, emocjonalny opis jego twórczości, opublikowany w dwóch częściach Krytyki, miesięcznika poświęconego sprawom społecznym, nauce i sztuce pod redakcją Wilhelma Feldmana z 1913 r.
Ciekawostką konserwatorską na temat malarstwa Józefa Pankiewicza dostępną w Repozytorium Uniwersytetu Mikołaja Kopernika jest praca naukowa Mirosława Wachowiaka z Zakładu Konserwacji i Restauracji Sztuki Nowoczesnej. Podejmuje ona analizę porównawczą sygnatur znajdujących się na obrazach olejnych autorstwa Pankiewcza. Natomiast w Małopolskiej Bibliotece Cyfrowej znajduje się Katalog wystawy dzieł Józefa Pankiewicza z 1936 r.
Pankiewicz, Sekwana pod Caudebec-en-Caux, 1907 r.
Podkowiński, Studium blondynki, 1891 r.
Pankiewicz, Kaplica w parku, 1897 r.
Pankiewicz, Pont Saint-Michel w Paryżu, 1903 r.
Podkowiński, Ulica Nowy Świat w Warszawie w dzień letni, 1892 r.
Podkowiński, Dzieci w ogrodzie, 1892 r.