- Alternative Title:
- Are memes a text of culture?
- Subject:
- językoznawstwo; medioznawstwo; kulturoznawstwo, memy; memy internetowe; tekst kultury; wytwór kultury; Internet, linguistics; media studies; cultural, memes; Internet memes; cultural text; production of culture; Internet
- Description:
- Memy internetowe stanowią rodzaj komentarza do różnego rodzaju wydarzeń i zjawisk. Pełnią wiele funkcji, od ludycznej, informacyjnej, po perswazyjną. Ich twórcy starają się zaskoczyć odbiorców swoją kreatywnością. Celem niniejszego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie postawione w tytule: czy memy są tekstami kultury? Biorąc pod uwagę dane leksykograficzne i propozycje badaczy dotyczące definiowania tekstu kultury, memy można uznać za teksty tego rodzaju. Tak jak teksty kultury stanowią znaczący, spójny i świadomy wytwór kultury, umysłowości i aktywności kulturowej człowieka. Są wewnętrznie zorganizowanym, uporządkowanym według określonych reguł, wytworem kultury stanowiącym całość. Jako funkcjonujące w Sieci mają zdolność do rozprzestrzeniania się i rozwoju. Ujawnia się tym samym jedna z najważniejszych ich cech, mająca swe korzenie w teorii memetycznej Richarda Dawkinsa, a mianowicie „zaraźliwość”. Memy internetowe są wytworem, realizującym pewien utrwalony wzorzec kulturowy. Poprzez swoją budowę, sposób przekazu i siłę oddziaływania są wśród użytkowników mediów nośnikiem pewnych idei, oddziałują także na wyobraźnię i emocje odbiorców. Stanowią nowy tekst (cyfrowej) kultury., Internet memes that are popular on the Web are a kind of commentary on various types of events and occurrences. They perform many functions, from ludic, informational, to persuasive. Their creators always try to surprise the audience with creativity. The aim of this article is to try to answer the question posed in the title: are memes texts of culture? Given the lexicographic data and proposals of researchers on defining the text of culture, memes can be considered as a text of this kind. Memes, just as the texts of culture constitute a significant, coherent and conscious product of the culture, mentality and cultural activity of man. They are an internally organized, ordered according to specific rules, a product of the whole culture. As functioning on the Web, they are a collective good that is able to spread and develop. Thus, one of the most important features is revealed, which is rooted in the memetic theory of Richard Dawkins, namely "contagiousness". Internet memes are a product that implements a certain established cultural pattern. Through their construction, the way of transmission and the power of influence are among media users a carrier of certain ideas, they also influence the imagination and emotions of recipients. They are a new text of (digital) culture.
- Publisher:
- Nicolaus Copernicus University
- Date:
- 2019.03.28
- Format:
- application/pdf
- Identifier:
- https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2019.001, 10.12775/TSB.2019.001
- Language:
- pol
- Access rights:
- Dostęp otwarty
- License:
- Prawa zastrzeżone